Alwéér een! - Reisverslag uit Hsinchu, Taiwan van Thijs Molenaar - WaarBenJij.nu Alwéér een! - Reisverslag uit Hsinchu, Taiwan van Thijs Molenaar - WaarBenJij.nu

Alwéér een!

Blijf op de hoogte en volg Thijs

16 Maart 2014 | Taiwan, Hsinchu

Scheisse... Één dag te laat! Ik had mezelf voorgenomen om toch minstens eenmaal per maand een blog te schrijven. Dat is tot nu toe toch al bijna gelukt, volgende maand weer een kans!

Om nu niet met een droge opsomming te beginnen, hier een verhaaltje over het leven in Hsinchu. Het is hier bijzonder goed vertoeven. Ik kwam hier al niet om me helemaal kapot te studeren, maar van studie komt nu helemaal weinig. Bij het kiezen van m’n vakken wilde ik natuurlijk iets met geschiedenis doen. Ik wist al dat er niet veel mogelijk was, maar nu blijkt dat het bijna helemaal niet te doen is. Nouja... Ik volg nu één geschiedenisvak, genaamd 'introduction to history of science'. Er is geen voorkennis voor nodig en we hebben er geen huiswerk voor, ik vind het ook niet erg interessant, maar het is in ieder geval iets met geschiedenis! Ik ben verder bij drie vakken met geschiedenis gaan kijken waarvan ik dacht dat het in Engels gegeven werden, maar helaas waren die allemaal in Mandarijn. Naast introduction to history of science zijn mijn andere vakken zijn nu drie Chinese taalcursussen en een laatste vak genaamd 'music appreciation'. Het Chinees leren is erg leuk! Ik heb de hoop opgegeven ooit vloeiend Chinees te kunnen, maar het is nu al tof om een aantal tekens te herkennen. Vooral de uitspraak is ongelofelijk moeilijk. Er zijn vier 'tongen', elke lettergreep kan een andere toon hebben, waardoor een woord vier verschillende betekenissen kan hebben. Die zou je van elkaar moeten kunnen onderscheiden door middel van de tongen, maar het lijkt allemaal op elkaar. Bij de basiscursus bestaat de halve les dus uit het oefenen van de uitspraak, wat resulteert in erg grappige spreekkoren die nogal lastig op te schrijven zijn, maar hier een kleine poging: maaaaaaa, mááááááá, mAAAaaaAAA, mà (betekent: paard, moeder, vraagteken en nog iets).

Het vak 'music appreciation' wordt door een hele enthousiaste docent gegeven en gaat over de aspecten van klassieke muziek uit verschillende tijden. Erg interessant! Zoals al wel blijkt is het niveau van de vakken laag, weinig tot geen huiswerk, de examens zullen alleen bestaan uit het leren van de powerpoint, en bij Chinees zijn het de karakters. Ik was daar al wel enigszins op voorbereid, maar toch is het nog minder dan ik verwacht had. En dat terwijl de universiteit hier tot de top drie van Taiwan behoort! Hier zijn meer dan veertig universiteiten. Overal waar wij komen vragen mensen waar we studeren. Als ze dan horen dat we aan de NCTU studeren (in de volksmond: Chiaoda), levert dat steevast een bewonderende blik op. Dat mijn vakken van zo’n laag niveau zijn zal er zeker ook aan liggen dat ik niets technisch doe, terwijl dat juist de specialiteit van de universiteit is. Ik volg vakken van de 'general studies', volgens mij zijn dat vakken die alle studenten moeten doen ergens in hun studie, maar die niks met hun eigen studie te maken heeft. Dussssssssssss, ik ben hier niet om mijn studie maximaal uit te buiten, maar het is ook niet zo dat ik helemaal niets leer! Mijn Chinees gaat dus vooruit, ik praat veel Duits met de Duitsers, en ik probeer mijn Frans te verbeteren met de Fransen hier! Ik merk dat het erg leuk is om met mensen in hun eigen taal te kunnen communiceren, dat maakt het contact ook makkelijker.

Ik heb in Nijmegen van mijn Chinees docente een Chinese naam gekregen, 泰诗. Ik dacht dat het alleen ''Thaise poezie' betekende, maar het schijnt ook iets in de trant van 'jezelf bevochtigen' te zijn. Daar kwam ik helaas pas achter toen ik door een Taiwanese werd uitgelachen om mijn naam... M'n Chinees docente hier raadde me toch maar aan een andere naam te nemen (ja, die kun je hier zelf kiezen dus, Bram heeft 维京 genomen, wat viking betekent). Gaat me gelukkig ermee helpen, maar die naam heb ik nog niet, dus daarover later meer!

In het doordeweekse leven vermaak ik me verder vooral met vaak eten, sporten en biertjes drinken/films kijken met m'n homies en de Duitsers (Simon en Mario). Met dat groepje doe ik de meeste dingen hier, al is er wel een redelijke groep van internationale studenten met wie we ook regelmatig optrekken. Vorige week was er bijvoorbeeld een trip georganiseerd vanuit een of andere studie naar Lugang, Tainan en Anping. Op die trip waren ook een hoop uitwisselingsstudenten mee, waaronder een Fransman, een Fin, een berg Zweden, de Duitsers en veel Chinezen! De trip was erg leuk, een hoop tempels gezien, en nog meer foto's gemaakt (Taiwanezen houden erg van groepsfoto's). Sommige dingen had ik al gezien in de week met Steven, maar dat was niet erg. Gisteravond nodigden de Zweden ons uit om mee te gaan stappen in Taipei, aangezien het stappen ons vorige keer goed bevallen was, konden we de uitnodiging niet afslaan. Hsinchu zelf is niet zoveel aan, in de stad is niet zoveel te beleven dus we blijven meestal in de buurt van campus ten tijde van colleges. Koken doen we hier niet, wat best wel chill is. Wij hebben toevallig wel een keuken in ons appartement, maar vaak is er niet eens een keuken. Er zijn drie dining halls op campus waar iedereen altijd eten haalt. De variatie is niet zo groot, dus het eten begint al redelijk saai te worden. Wat wel heel goed is zijn de theewinkeltjes die hier overal te vinden zijn. Ze mixen verse en soms minder verse fruitsappen met koude groene of zwarte thee, de Taiwanezen doen daar zelf dan een gigantische hoeveelheid suiker in. De ‘beroemde’ Bubbletea is vreselijk, dat is eenzelfde soort thee maar dan met een berg jelly balletjes die een hele vreemde textuur hebben.

We wilden eigenlijk dit weekend naar Hualien gaan, maar het weer was niet goed genoeg. Hualien is een stad aan de oostkust, daar in de buurt is een schijnbaar bijzonder mooi nationaal park (Taroko Gorge) wat ik graag zou willen zien, een van de hoogtepunten van Taiwan. Het weer is hier überhaupt nog niet super, volgens de voorspelling zal het komende week beter worden, maar naar wat ik gehoord heb was het afgelopen week zelfs in Nederland beter! Ik denk dat het komende tijd nog wel goed zal komen met het weer hier.

Al met al is Taiwan een perfect land voor een eerste grote reis. Het is geen logisch land voor backpackers omdat het een eiland is, maar het is ontzettend veelzijdig. Er is hier veel te doen! Tot nu toe lijkt het misschien vooral feestjes vieren, ik kan dat niet ontkennen, maar ik heb toch ook al een hoop gezien! De agenda voor de komende tijd is goed gevuld: volgende week wordt het weer Taipei omdat een vriend van Simon hier voor een weekendje komt, misschien dat ik donderdag en vrijdag een dag of twee ga kijken of ik ergens kan surfen als het goed weer is. De week erna gaan we met m’n homies en de Duitsers naar Hongkong voor vier dagen en de eerste week van april is er een festival in Kenting, op het zuidelijkste puntje van Taiwan. Daar gaan we met een hele hoop mensen naartoe. De week erna is het weekend voor de mid-terms, dus dan zal ik moeten studeren. En dan zitten we alweer op de helft, met nog heel veel te zien!

Nou, ik ben er wel weer klaar mee. Deze is voor Mitchell, die zich voor mij heeft opgeofferd om de in Cuijk wereldberoemde elfkroegetocht met carnaval twee keer te lopen: 1,2,3,4,5,67891011 kroegeeetocht!


Tot over een maand!

  • 27 Maart 2014 - 10:33

    Rick:

    Thijsje is goed bezig! :D
    Ik zie Mitchell.
    Tot later!
    Kusje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Ik ben Thijs en ik ga naar Taiwan!

Actief sinds 24 Jan. 2014
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 8462

Voorgaande reizen:

26 Januari 2014 - 28 Juni 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: