Binnen een maand! - Reisverslag uit Hsinchu, Taiwan van Thijs Molenaar - WaarBenJij.nu Binnen een maand! - Reisverslag uit Hsinchu, Taiwan van Thijs Molenaar - WaarBenJij.nu

Binnen een maand!

Blijf op de hoogte en volg Thijs

10 April 2014 | Taiwan, Hsinchu

你好我的朋友!
Volgens mijn calculaties ben ik hier gisteren/vandaag op de helft van mijn studievakantie! Dat is een goede reden om hier weer wat neer te pennen a.k.a. typen, daarnaast is er ook weer een hoop gebeurd!

Eerst een kleine geschiedenisles. Taiwan, of ook wel de Republic of China, was van 1895 tot 1945 onder Japans bewind. Na de Tweede Wereldoorlog werd Taiwan overgedragen aan de toenmalige Republiek China. Na de oorlog brak er een burgeroorlog uit in China, tussen de communisten en de nationalisten onder leiding van Tsjang Kai-Shek. De nationalisten werden in 1949 verdreven naar Taiwan, met het idee om later China over te nemen. Dat plan is nog niet helemaal gelukt. Taiwan zelf is een van de weinige landen die Taiwan erkent. De meeste landen erkennen Taiwan officieel nog steeds niet, maar onderhouden wel aparte economische en politieke banden met Taiwan en China. De houding van de Taiwanezen is erg vijandig ten opzichte van de Chinezen. Ze doen er alles aan om zich te onderscheiden, ook al is het grootste deel met de mensen van Tsjang Kai-Shek hier naartoe gekomen 65 jaar geleden. Misschien hebben jullie er iets van gelezen, sinds drie weken is er een protest gaande van voornamelijk studenten. Die hebben het regeringsgebouw overvallen en bezet, omdat de president van Taiwan een wet zonder tussenkomst van het volk door het parlement wilde laten goedkeuren. Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat die wet inhoudt, maar het zorgt er in ieder geval voor dat het makkelijker wordt voor Chinezen om in Taiwan aan het werk te gaan. Dat zou zorgen voor een grote opkomst van Chinezen in Taiwan, wat een vergroting van Chinese invloed in Taiwan tot gevolg kan hebben. De mensen hier zijn dan ook bang dat ze hun eigen werk verliezen en de prijzen van huizen en goederen gaan stijgen. Het protest begon aanvankelijk zonder veel geweld, maar na een aantal dagen escaleerde het toch uit de hand. Meer dan 150 gewonden bij gevechten met de politie. Wij zijn er de eerste zaterdag geweest, om een kijkje te nemen. Toen was het vrij rustig, iedereen zat op de grond, veel was er niet te zien. Later hoorden we dat het voor ons als buitenlanders verboden is om te protesteren, we zouden dan de kans lopen om uit het land gezet te worden. Gelukkig zijn we niet zulke ramptoeristen dat we daar stenen naar de politie hebben gegooid :).

Nu dan terug naar het leven in Hsinchu, of beter gezegd: overal behalve Hsinchu. De stad is erg saai, dus weinig te beleven. De meeste Taiwanezen komen hier om te werken doordeweeks, en gaan 's avonds terug naar hun eigen dorp of stad. Daarom is het dus maar goed dat ons weekend langer is dan de schoolweek! Het weekend na mijn vorige verslag waren twee vrienden van Simon op bezoek in Taipei, we zijn met hen Taipei een beetje gaan bekijken, en 's avonds wezen stappen.

Het weekend erna stond Hongkong op de planning! Ik heb via Steven een heel goedkoop retourtje kunnen vinden, van donderdag tot zondag voor ongeveer 80 euro. Wederom gingen we met z'n vijven, nu met Bella, een Taiwanees meisje die veel dezelfde vakken volgt als Bram en de Duitsers. Zij had op vrijdag met vrienden daar afgesproken, toevallig had ze dezelfde vlucht heen geboekt als wij. Hongkong is weer heel anders dan Taiwan of Taipei. Allemaal eilandjes bij elkaar met gigantische wolkenkrabbers. Heel Aziatisch, maar toch veel meer Westers dan Taipei. Hongkong ook een stuk duurder dan Taipei, dat is iets waar ik niet van op de hoogte was, maar we moesten ons toch aanpassen. Donderdagavond zijn we gaan eten en hebben daarna de skyline bekeken, nondeknetter dat was indrukwekkend! Het grootste deel van de stad is verdeeld tussen het 'mainland' en ' Hongkong Island', vanaf het mainland heb je een mooi uitzicht op het eiland. Vrijdag hebben we veel rondgelopen en bekeken, Hongkong is niet zoals een Europese stad met veel oude bezienswaardigheden en qua oppervlakte was het niet zo groot, dus het is goed te doen in 1/2 dagen. Tegen de avond zijn we naar de Victoria Peak gegaan, een bergje tegen Hongkong aan. Op de top was het helaas heel erg mistig en bewolkt, we konden geen hand voor ogen zien, helaas! Ons werd verteld dat je van daaruit het beste uitzicht zou moeten hebben. In de buurt van de Peak was de langste overdekte roltrap van de wereld, in een buurt met veel restaurantjes en barretjes. Gemiddeld nogal duur voor ons en met veel oudere Engelse mensen. Na een klein biertje zijn we op zoek gegaan naar Lang Kwai Fong. Dat zou een straat moeten zijn waar het feest op straat gevierd werd. De temperatuur was heerlijk, dus dat leek ons wel wat! We hadden de straat vrij snel gevonden, en een feest was het zeker! Die dagen was een groot rugbytoernooi in Hongkong, dus veel buitenlanders die feest aan het vieren waren. Ik had daar een klein geluksmomentje, in het eerste het beste café vonden we Pauwel Kwak (voor de onwetenden: een heeeeeurlijk Belgisch biertje!). Het toeval wil dat we net daarvoor bij het avondeten de Duitsers en Matthias hadden ingelicht over het bestaan van deze fijne vloeistof, goed moment om het dan ook maar even te proeven. De avond ging verder met voornamelijk veel bier van de 7/11 (een geweldige winkel die werkelijk altijd open is, en waar je van alles kan doen, zoals rekeningen betalen en een taxi bellen!). We eindigden bij een groepje muzikanten die ons blij maakten met een hoop bekende liedjes, ook Bram heeft nog even zijn stem laten horen toen de eerste tonen van 'Yesterday' van de Beatles voorbij kwamen. Voldaan hebben we onze weg terug naar het hostel gevonden.
Zaterdag stond Macao op het programma, het Las Vegas van Azië. Daarmee was niets teveel gezegd, maar wel te weinig! Inderdaad waren er veel casino's te vinden, maar het heeft ook een oud Portugees centrumpje, aangezien het een oude Portugese kolonie was. Simon moest en zou een casino binnen gaan, om hem niet in de steek te laten zijn we met hem meegegaan. Voor de grap heb ik toen bij een automatische roulettetafel een aantal Hongkongdollars ingezet, ter waarde van een euro. Ik voelde al dat het mijn moment ging worden, en ja hoor, zo'n 30 euro gewonnen met die euro inzet!
Die avond terug in Hongkong zijn we nog even terug gegaan naar de Peak, we konden dat uitzicht niet missen voor we vertrokken uit Honkong. Nu hadden we wat meer geluk, het was helder! En de tocht naar boven was het meer dan waard, geweldig om te zien! De foto's geven een kleine indruk, maar het echte uitzicht is veel beter! De avond eindigde wederom op de Lang Kwai Fong. Voor mij was dat wat minder, ik was nogal kapoet van de voorgaande nachten.
Zondags hebben we om de tijd te doden nog een bezoekje gebracht aan het kunstmuseum, niet heel groot en niet te vergelijken met het Rijksmuseum, maar toch leuk om even gezien te hebben. Tegen 12 uur 's avonds waren we weer in Hsinchu terug, om maandags weer fris en fruitig te leren hoe ik music moet apreciaten.

Afgelopen weekend was wederom volgepland met leuke dingen. Vrijdag was een feestdag, dus was iedereen vrij. Niet dat we daar een boodschap aan hadden, wij zijn op donderdags al vrij. Donderdag zijn we met de bus vanuit Hsinchu naar Kaoshiung gegaan, om daar met de taxi naar Kenting te gaan, het zuidelijkste puntje van Taiwan. Zon was er nog niet, maar de temperatuur lag daar een stuk hoger dan in Hsinchu, grappig hoe dat zo kan verschillen! Omdat het Springbreak was (vandaar de feestdag vrijdag) zou het dat weekend gigantisch druk worden met een hoop toffe feestjes! Voor de meeste van ons was dat dan ook de hoofdreden waarom we naar Kenting gingen. Ik wilde graag ook nog wat andere dingen doen, gelukkig ging de grote groep Zweden hier ook daarnaartoe, die hadden gepland om op vrijdag te gaan snorkelen en zaterdags te gaan surfen. Ik kon bij beide dingen meedoen, en Simon ging ook mee met snorkelen. Omdat dat al vrij vroeg was vrijdag ben ik enigszins op tijd naar huis gegaan. Het snorkelen was ontzettend gaaf! Ik had geen idee wat ik moest verwachten, maar als ik verwachtingen gehad zou hebben, werden die ruimschoots overtroffen! Van boven het water leek het gewoon zee, maar in het water met de zwembril op konden we zien wat voor wereld er daar bestond. Vissen in alle kleuren, maten en vormen en bijzonder mooi koraal. Het laatste stuk terug zwommen we net over het koraal heen, we konden het van heel dichtbij bekijken. Die avond weer een strandfeest bezocht, evenals de voorgaande avond. Heel tof om op blote voeten buiten aan de zee een feestje te vieren!
Na ongeveer 2 uur slaap voor mij was het tijd om op te staan, om 9 uur moest ik aanwezig zijn voor het surfen. Dat was wederom op een hele mooie plek! Helaas heb ik zowel van het snorkelen als het surfen geen foto's, mijn camera is niet waterbestendig en bij het surfen moest ik m achterlaten. We kregen uitleg van een surferdude, waarna we onder begeleiding het water in mochten. Als ze zagen dat het redelijk ging mochten we het zelf gaan proberen. Dodelijk vermoeiend, maar het geeft een grote kick als het lukt. Dat gebeurde bij mij maar zelden, maar zeker voor herhaling vatbaar.
Bij terugkomst kon ik niet terug naar het hostel, de anderen hadden de sleutel, en naar hun toegaan lukte ook niet, ik zou dan 15 euro moeten betalen voor een taxi. Gelukkig waren de Zweden zo aardig om aan te bieden dat ik wel bij hun kon blijven, ze zouden 's avonds richting strand gaan waar mijn buddies ook waren. Ik heb toen een bed aangeboden gekregen waar ik dankbaar 2,5 uur heb liggen pitten. 's Avonds was de grootste avond, om die te overleven moest ik toch even bijtanken. Over de avond valt weinig te vertellen, behalve dat die erg tof was, en nog veel later!
Zondag hebben we er zo'n 12 uur over gedaan om terug te komen naar Hsinchu, we moesten via Taipei omdat er geen directe bussen waren. Dat was niet zo'n probleem, de bussen hebben allemaal goede stoelen, dat was alles wat ik nodig had.

Zo! Tot zover de reisavonturen tot aan nu. Komende week zijn de midterms, maar ik heb maar 2 examentjes. Morgen ga ik eens een dagje studeren, zondag is een training van de dragonboatrace in Taipei. De Dragonboatrace is een race die elk jaar door heel Taiwan gedaan wordt, een van de belangrijkste feestdagen. De internationale afdeling heeft een boot, er wordt elke week hard getraind op de universiteit. Zondag zal de eerste keer zijn dat we daadwerkelijk in een boot gaan trainen!
Volgende week ga ik met Loes en Lena, een Oostenrijkse, een hike doen aan de oostkust en de week erna staat de op een na hoogste piek van Taiwan op de planning. Of we die gaan halen weet ik niet, maar dat is een goede uitdaging!

Ik denk dat dit verhaal nog langer zou kunnen zijn, maar om niet helemaal slaapverwekkend te worden hou ik het hierbij!
再见,直到下一个!

• 10 April 2014 - 17:09

Willem:

Thijs! Heel vet man, klinkt schitterend. Enjoy!!

• 10 April 2014 - 17:10

Rick:

Jeeeeej Thijs! :)

• 15 April 2014 - 16:03

Gaby:

Wat een verhaal! Zo te lezen vermaak je je prima!
    Vieren jullie daar ook Pasen..?
    Liefs, mama

• 17 April 2014 - 17:45

Elly:

Hoi Thijs.
    Ik liep achter met lezen en tevens met reageren.We zijn druk bezig met Omaas huis te schilderen .Ik vind het grandioos hoe je geniet en naast je "studie" heel wat zien van het land en de feesten niet te vergeten.Wat je over Hong Kong schreef.Ruud en ik zijn daar ook geweest.
    Thijs blijf zo schrijven ik geniet volop van.Heb je al een chinese naam bedacht?
    Veel liefs Elly.